​Vi tilbyder

​Behandling af hjernerystelse

​Hvad er en hjernerystelse

​En hjernerystelse er en proces forårsaget af en kraft rettet direkte mod hoved, ansigt, nakke eller andet sted på kroppen, der påvirker hjernen.

Det er ikke nødvendigt at besvime for at få en hjernerystelse.

Symptomerne efter en hjernerystelse er bl.a. hovedpine, svimmelhed, lyd- og lysfølsomhed, irritabilitet, angst, tristhed, koncentrationsbesvær, hukommelsesvanskeligheder, langsommere tænkning, påvirket søvn, m.fl.

De fleste hjernerystelser kommer sig spontant, men en betydelig del oplever længerevarende symptomer. I de danske Nationale Kliniske Retningslinjer anvendes “længerevarende symptomer efter hjernerystelse” som mindst 4 uger.

Akut hjernerystelse

Ved en nyopstået hjernerystelse, er det vigtigste korrekt håndtering og tid.

Forskning viser at tidlig udredning, indenfor de første 7-10 dage, ser ud til at have positiv effekt på forløbet efter en hjernerystelse.

​Senfølger efter hjernerystelse

Ved længerevarende symptomer kan det give mening at få vejledning og hjælp til behandling og øvelser.

I klinikken følger vi de Nationale Kliniske Retningslinjer for behandling af længerevarende symptomer efter hjernerystelse udgivet i 2021.

Retningslinjerne omfatter 7 punkter, hvoraf vi kan tilbyde hjælp med

• information og rådgivning om hjernerystelse og håndtering af symptomer
  • Gradueret fysisk træning
  • Vestibulær rehabilitering
  • Manuel behandling
  • Samsynstræning og oculomotorisk træning

Vores kiropraktor Anders har specielt fokus på patienter med hjernerystelse og senfølger efter hjernerystelse. Han har arbejdet målrettet med denne patientgruppe i mere end 5 år. Han anvender infrarød optagelser af øjnene (VOG) ved undersøgelse i forbindelse med hjernerystelse, som en af de eneste kiropraktorer i Danmark.

Er du i tvivl omkring, hvordan du hurtigst muligt kommer dig, så står Anders klar til at hjælpe.

​Svimmelhed

​​Svimmelhed kan skyldes mange årsager fx medicinering, lavt blodtryk, tilstande i indre øre og nakkespændinger.

Hvis der er tale om øresten (BPPV) eller cervikogen svimmelhed (svimmelhed fra nakken), så kan en kiropraktor typisk hjælpe hurtigt.

Ved tale om længerevarende svimmelhed opstået fx efter virus på balancenerven, hjernerystelse eller blodprop i hjernen, så kan det give mening at opstarte et målrettet øvelsesprogram (vestibulær rehabilitering), nogle gange i kombination med behandling af muskler og led.

​​Vores kiropraktor Anders har uddannet i diagnosticering og behandling af svimle patienter, og anvender infrarød videooptagelser af øjnene (VOG) som en af de eneste kiropraktorer i Danmark. Optagelserne bruges til at undersøge patientens øjne/vestibulær system og målrette behandlingen.