Vi hjælper med

Behandling af kolik hos spædbørn

Græder dit spædbarn meget? Måske er det kolik

Kolik er en af de væsentligste årsager til, at forældre opsøger kiropraktor med deres spædbarn. Det er vigtigt at forstå, at kolik blot er defineret som unormalt grådmønster, og at gråden kan have mange forskellige årsager.

Kolik er ikke en diagnose i sig selv, men blot et udtryk for, at en baby græder mere end 3 timer om dagen i mere end 3 dage om ugen i over 3 uger, uden at man har fundet en medicinsk årsag.

Der er mange teorier om årsagen for kolik. Forskning tyder på, at der kan være flere forskellige årsager til gråden, herunder også muskel og ledgener.

Hvis årsagen for barnets kolik kan findes i muskler og led, kan en kiropraktor i mange tilfælde afhjælpe barnets gråd.

Hvis dit spædbarn græder meget, så kan det altså være, at barnet har kolik. Hos Aurehøj Klinikken tilbyder vi en kiropraktisk behandling af kolik målrettet spædbørn. Voksne kan nemlig også have kolik.

Vores kiropraktiske klinik er beliggende i Hellerup. Her er der kun ca. 10 minutters kørsel til Østerbro, Nordhavn, Gentofte og omegn.

Nedenfor kan du læse mere om de mest almindelige symptomer samt behandling af kolik.

Symptomer på kolik hos spædbørn

Hvis dit barn oplever nogle af nedenstående symptomer, anbefaler vi, at du kontakter en kiropraktor med speciale i behandling af kolik:

• Gråd 3 timer om dagen, 3 dage om ugen i mindst 3 uger
  • ​Imens barnet græder, krummer det sig sammen, spænder ryggen og trækker benene op under sig
  • Gråden starter typisk om eftermiddagen eller tidligt om aftenen
  • Barnet er næsten utrøsteligt – gråden stopper kun kortvarigt, når barnet får mad eller sut

Ofte kommer anfaldene af kolik til udtryk i løbet af de første 3-4 uger af barnets levetid.

Behandling af kolik hos spædbørn

Når du kommer til Aurehøj Klinikken for at få undersøgt dit barn, vil vi tage udgangspunkt i barnets sygdomshistorik og mængden af gråd.

Vi vil undersøge, om gråden skyldes funktionsforstyrrelser i muskler eller led, der kan afhjælpes med kiropraktisk behandling, eller om det skyldes andre sygdomme.

Hvis gråden skyldes mavesmerter, vil en kiropraktisk behandling ikke hjælpe. Såfremt kiropraktoren ikke finder behov for behandling af muskler og led, kan kiropraktoren hjælpe dig med at søge hjælp og evt. tage en dialog med barnets praktiserende læge eller sundhedsplejerske.

Behandlingen består af massagelignende bevægelser, som vi naturligvis udfører med stor forsigtighed, så det bliver en god oplevelse for dit barn.